marți, 19 octombrie 2010

Eu, omul, citesc în mine, nu în cărţi!

Din ciclul „Stiinta unei neştiinţe”
(dialoguri neobişnuite între oameni obişnuiţi)

Moto: Eu nu caut să dau un răspuns, să creez un nou sistem filosofic. Eu caut să vă asigur că avem aceleaşi întrebări, să creez solidaritate. Iar dacă din această ţesătură simplă de întrebări nerostite se va naşte o atingere a unui răspuns, acela va fi unul pentru toate întrebările. Simplitatea oamenilor gândeşte fără cenzură. Cei foarte ancoraţi în concepte preluate ajung să vadă lumea printr-un filtru, cu siguranţă acea lume nu va fi autentică. Mereu vor fi oameni sus-puşi care îşi vor da cu părerea alterată de acel filtru nenorocit! Deşi au în buzunar vederea limpede, primară, nealterată de edificii exterioare.

-  Zi-mi cum se poate ca preoţii care au ''carte'' să creadă în Biblie? Nu înseamna că ei nu cred ce spun, pentru că e vorba de interpretarea acelei cărţi care de fapt a fost scrisă împotriva haosului.
- Vezi, înseamnă că şi oamenii cu carte cred în Biblie, contrar celor zise de tine mai devreme. Undeva ştiinţa şi religia se întrepătrund şi au fost scindate de cineva... Noi nu putem judeca asta. Nu cred că a avut un scop în sine şi nu oamenii au plănuit să o scrie.
- Ba da!
- Îţi ascult ipoteza...

- Pai indiferent - Biblia înseamnă ordine. Adică „de ce vă mai întrebaţi voi, măi?!”
- Nu, Biblia înseamnă învăţătură transmisă. Cuvânt viu. Ca şi alte carţi sfinte.
- Nu. Aia e ''mioriţa''. Biblia înseamnă potolirea mulţimii.
- Ce te face să crezi asta?
- Pai e simplu. Nu am citit scoarţă-n scoarţă, dar... te intrebi... cum ai aparut, iată - Adam şi Eva. Credibil. Pentru că sunt oameni.
- Cine a zis că sunt oameni... sau neapărat cu formă umană?
- Pentru că sunt facuţi de Dumnezeu. Deci sunt şi sfinti. Deci nu sunt de contestat. Sunt de luat ca atare.
- Şi noi avem în noi un fragment, o atingere de Dumnezeu. Suntem ca un medicament homeopat, foarte diluat după substanţa iniţială. Avem sansa să evoluăm.
-  În toata Biblia scrie să te ''TEMI'', căci asta ne ţine în frâu... Ok, sfaturi bune multe, de genul „măi ăştia, aveţi grija, nu minţiţi, nu înşelaţi, nu furaţi...Cei care au făcut-o cunosc ''omul''. Deci fără doar şi poate e o carte de sprijin, foarte bine făcută, pentru ca tu să nu te întrebi, să ai în ce să crezi şi să stai cuminte, că dacă nu - ţi le iei! Ceea ce e perfect adevărat.
- Cine crezi că a introdus acele pasaje, căci simt că vrei să mai adaugi ceva, mă refer la pasajele cu teama?
- Păi, cum cine? Ăştia care conduc lumea, dar nu neapărat ăştia răi. Căci Biblia nu e rea. Nişte minţi luminate, care văzând oamenii aia mulţi şi sălbatici, au decis să îi liniştească. Iar omului ca să îi fie bine ce trebuie să aibă? Speranţă... încredere, ca sn stea liniştit.
- Iar ei, aceia superiori, care i-au liniştit, ei înăuntrul lor ce credeau?
- Ei ştiau şi ne-au şi spus... doar că trebuie citit printre rânduri şi suntem prea ocupaţi. Aşa, uite - explică-mi ceva – canibalismul. Ăia nu sunt oameni? Ăia nu au suflet? Sau aveau..., că nu ştiu dacă mai există canibali. Explică mizeria umană. Poţi?
- Există probabil şi astăzi canibali, izolat, prin Patagonia şi Papua Noua Guinee. Poate ei nu vedeau lucrurile astfel. Nu aveau altceva ce mânca. Aveau o alte cultură. De ce să îi blamăm? Intre ei nu se mâncau. Doar ce nu cunoşteau.
- Pai da, dar atunci ce suntem? Pe ăia nu îi vedea Dumnezeu?
- Toţi suntem canibali într-un fel sau altul, toţi distrugem ceea ce nu cunoaştem Cu ce suntem noi mai buni?
- Deci putem vorbi ore, zile, ani, tot nu o să ştim nimic. Uite, tu spui ceva, orice, de ce te-aş crede? E doar părerea ta. Iarăşi, ajungem la veşnica suspiciune... masa asta există, scaunul ăsta există pentru că îl văd. Apoi restul, sincer, habar nu am. Pot să presupun. Pot să cred ce imi convine, dar nu pot ''afirma'', căci nu am văzut, iar ce am simţit ... hmm!, de câte ori nu am simţit lucruri care nu sunt de fapt. Iată, sectele religioase, chiar şi cele care nu sunt rău intenţionate cum câştigă adepţi: simplu!dă-i omului ce nu are – răspunsuri, încredere, speranţă.

Un comentariu:

Ana Maria Catalina spunea...

Mereu fac referire la progres. Daca nu am asimila cele ale inaintasilor nostii am bate pasul pe loc. E necesar sa citesc in carti nu doar in mine insumi. Ce este Biblia? Sunt o multime de carti separate scrise de mai multi autori intr-o perioada de mult peste 1000 de ani. Daca nu am lua in seama cele scrise in Biblie este ca si cand am rupe cu trecutul cu experienta inaintasilor nostrii. Tot ce cred eu despre Biblie este ca, a fost scrisa in perioade cand oamenii aveau nevoie de un ghid moral pentru ca mai multe nu stiau.
Oamenii in diversitatea lor au interpretat Biblia unii in bine altii in rau (inchizitia).
Astazi pe langa cunostintele din Biblie, progresul, a facilitat descoperirea de noi date referitoare la trecut. Si atunci eu cand decid, in ce ma priveste in ce sa cred o fac in masura cunostintelor pe care le-am asimilat din trecut si din prezent. cu cat pregatirea mea este mai complexa pot avea o parere mai avizata. Motiv pentru care fiecare dintre noi putem avea doar pareri diferite nu insa certitudini.

Florentis